Minä: ”Syötkö salaattia ja kasviksia?”
Asiakas: ” Joo kyllä meillä syödään joka päivä!”

Tämä oli keskustelu mitä useiden kanssa käyn ja todellisuudessa salaatti onkin ”ravintorikasta” jäävuorisalaattia kurkkua ja tomaattia. No entäs sitten.. ?

Ruokaan suhtautuminen tuntuu olevan monille neutraali ja normaali asia, ruokaa syödään koska ”pitäähän sitä energiaa saada ” tai ”nautin ruoan mausta” . Itse törmään paljon siihen että on tullut jotain suolisto haasteita, allergioita, syömishäiriöitä, painonhallinta halukkuutta,erikoisruokavalioita mitkä tuovat lisähaasteita jo valmiiksi haasteelliseen asiaan kuten oikea ruokailu. Tällöin ruokaan suhtautuminen usein muuttuu ja jos ei vielä ole ollut haasteita, niin niitä sitten usein tulee.
Kyllä, sanoin; haasteellinen asia – OIKEA RUOKAILU.

Nyt ei puhuta pussikeitoista, eineksistä eikä ravinnon korvaamisesta, vaan oikeasta puhtaasta ruoasta mitä pureskellaan. (toivottavasti purekselet..)
Ja täsmennän tässä alussa jo että oikea ruoka on se mikä näyttää, haisee ja maistuu siltä että sitä ei ole monen prässi puristemen läpi ensin viety.

Olen itse ruokailuun liittyvissä asioissa hyvin tarkka. Tämä ei tarkoita että olisin jollain tietyllä ”dieetillä”, eikä sitä ettenkö herkkutelisi säännöllisesti, ihan arjessakin.
Minulta usein pyydetään ruokavaliota eri asioihin liittyen, onko se erikoisruokavalio, painonhallintaa tukeva, lihasmassaa lisääva tai yksinkertaisesti se että oppisi syömään oikein ja säännöllisesti. Itse olen kamppaillut ravinto ja ruoka asioiden kanssa, sekä hyvinvointini ja painonhallinnan tasapainon kanssa, aikoinaan paljonkin. Kouluopit ovat aina hyväksi, mutta siitä oppineena, aika muuttaa ja nykyään voin onneksi sanoa että kaiken tasapaino vaikuttaa kaikkeen.
Kun minulta kysytään että  ”Mikä olisi ideaali ja ihanne ruokavalio? ”  ei tähän voi vastata kaikille samalla tavalla kun emme ole saman ikäisiä emmekä tee samanlaista työtä vaikka samat ravinteelliset asiat pätevätkin.
Minusta on ihanaa että ihmiset ovat ruvenneet ymmärtämään pelkkien kaloreiden laskemisen lisäksi myös hiilihydraatti/proteiini/rasva suhdanteisiin enemmän ja enemmän. Yksi asia useilta kuitenkin unohtuu ja se on ruoan vitaalisuus ja ravinteikkuuden määrä.

Olet mitä syöt ? Olet mitä syöt ja imeytät !

Kun minulta kysytään ”täydellinen ruokavalio ja tie virkeään hyvinvointiin”, vastaan, että mitä se vaatisi jos olisit esim. perus toimisto työläinen etkä stressaisi tai harrastaisi liikuntaa, eikä muutenkaan olisi mitään ns. lisätarpeita (raskaus, tupakointi, ylipaino, alkoholin käyttö, home altistumat jne..). Monesti vastaus on ”eihän tuohon kukaan pysty”, ” ei riitä aika”, ”et oo tosissas” tai muuta vastaavaa. Tavallaan syystäkin koska se vaatii paljon enkä itsekkään pysty arjessa täydelliseen syömiseen kuin ehkä 3-5 päivänä viikosta. Loput päivät viikosta syön suhteellisen hyvin. Niin hyvin kuin vain aikataulullisesti voin ja tämän takia puhdas ravinto on minulle ensisijainen puhtaiden lisäravinteiden kera. Se on kehomme polttoainetta mikä antaa meille mahdollisuuden olla virkeitä ja energisiä omia itsejämme! <3  Jos pistät bensa autoon dieseliä, ei se kauaa kulje. Jos kastelet kukkia vain vedellä etkä hoida muuten, kuinka käy ?
Syitä kiireellisyyteen ja haasteita on nykyarjessa paljon ja valitettavasti niiden vähentyminen harvalla on tulevaisuuden suunnitelmissa. Toinen huomioon otettava tärkeä asia on nykyajan ruoan ravintosisältö versus vaikka 20 vuotta sitten sama ruoka. Maaperämme köyhtyy ja koko ajan enemmän näkyy sitä että kaupassa täytyy olla samat kasvikset ympäri vuoden ja massatuotanto kehittyy.
Tästä tullaankin dilemmaan:

Teemme arjessamme aina vaan enemmän ja enemmän, kulutamme kehoamme enemmän ja annamme sille vähemmän tai vääränlaisia asioita. Mitä tästä voi sitten odottaa ?

Ihmisillä oman kehon kuuntelu on nykyään jopa harvinainen taito ja herkästi totumme ns. vajaaseen tilaan ja totumme kehomme ”kremppailuihin” mitkä todellisuudessa ovat kehon ensimmäisiä signaaleja sinulle että nyt kannattaisi jotai muuttaa tai lisätä.  Nämä signaalit voivat olla suonenvetoja, painonhallinta ongelmia, kuiva iho, näppyläinen iho, halkeilevat suupielet, hormonaalisia oireita, päänsärkyä tai unihaasteita, pahemmassa tapauksessa voi asiat mennä uniongelmiin, verenpaine haasteisiin ja jopa suolistosairauksiin.
Suurin ongelma ja ihan oikea sairaus minkä näen ihmisillä, on happamuus joka rasittaa kehoa ja on ensimmäinen askel moniin asioihin.
Jotta saisimme pidettyä happamuuden poissa, tarvitsemme; paljon monipuolista ruokaa, kasviksia paljon ja eri värisinä, puhdasta veden juontia 2-3 litraa päivässä ja hyvin imeytyvä, puhdas, luonnollinen, kasviperäinen ravintolisä, joka sisältää kaikki tarvittavat mineraalit oikeissa suhteissa keskenään.

Ravintolisät ovat todella tarpeellisia nykypäivän ravinnon lisäksi tukemaan ravinnon saantia mutta ei summanmutikalla, eikä koppa kaupalla. Kun otat ravinto-vitamiinilisän käyttöön on hyvä ottaa huomioon muutamat asiat:

  • Käytä päivittäin ja säännöllisesti.
  • Ravintolisää hankkiessasi tarkista lisän luonnollisuus ja puhtaus. (Ei saa sisältää raskasmetalleja/torjuna-ainejäämiä tai mitään muita myrkkyjä eikä olla synteettinen)
  • Selvitä puhtausstandardit
  • Ei turhia täyte/stabilointi aineita tai mitään mitä keho ei tarvitse.
  • Käytä 90 päivää niin huomaat vaikuttavuuden, hyvin imeytyvissä vaikutukset voi huomata nopeamminkin. Aina riippuu kehon lähtötilanteesta tottakai.

 Näissä asioissa mielelläni autan eli kysy rohkeasti vinkkiä jos tarvitset apua.

Käytän itse paljon energiaa, rahaa ja vaivaa ruoan hankkimiseen ja valmistamiseen. Varmasti paljon enemmän kuin joku muu, ja uskallan väittää, että kuitenkin todella kohtuullisesti. Se on minulle tärkeä prioriteetti elämässäni, koska olen huomannut sen vaikutukset, niin haluankin panostaa omaan terveyteen ja hyvinvointiini. Hyvinvoinnin vaaliminen on huomattavasti halvempaa kuin sairastaminen. Plus että onhan se monta kertaa hauskempaa ja enemmän antavampaa.

Olen sitä koulukuntaa että ruoka on oikeaa ruokaa, eikä sitä korvata. Jos tulee kiireellisiä päiviä ja tiedät ettet ehdi ruokailla, niin mielummin toki korvaat kuin ettet söisi ollenkaan. Tällöinkin valitse korvattava ateria samoilla kriteereillä kuin ravintolisät ja toki se että ainesosaluettelossa ei olisi paljoa(ollenkaan?) sellaisia asioita mitä et ruoaksi tunnista.
Puhdas ja monipuolinen ruoka on kaiken tuki, ja turva, ja nyt haastankin sinut viikonlopun ajan (tai kolme seuraavaa päivää) seuraamaan ruokalautastasi, löytyykö sieltä:

  • kasviksia ?
  • monipuolisesti?
  • tuoreena?
  • viittä eri väriä joka kerta ?

Ja seuraa päivääsi tai kertaa illalla, oletko:

  • pureskellut ruokasi joka kerta hyvin
  • juonut vettä 2-3 litraa päivässä
  • syönyt säännöllisesti, n . 3-4 h välein

Nauttikaa ihanasta viikonlopusta värillisesti auringon kera,

rakkaudella, Silvia